Sunday 24 July 2011

Khasiat Gula Stevico yang boleh menggantikan gula

Ok,hari ini saya ingin kongsikan kepada anda semua tentang khasiat tentang stevia ataupun dikenali daun manis boleh menjadi pengganti manisan untuk peakit kencing manis.Ia dikategorikan sebagai pokok renek sesuai sebagai penghias penutup bumi.Ia juga dikenali sebagai gula tebu.

APA ITU GULA ???
 Gula adalah makanan tanpa khasiat yang paling banyak dimakan dan memudaratkan. Gula cuma menambah kalori dan akan disimpan sebagai lemak di dalam tubuh. Ia tidak langsung berzat malah akan menyingkirkan zat yang sedia ada dalam tubuh. Gula juga adalah penyebab utama kegemukkan!




Adakah badan kita perlukan gula TEBU sebagai sumber tenaga ?

Tidak perlu langsung! Ini kerana tubuh kita akan menukarkan banyak sumber makanan yang lain seperti nasi, ikan, daging, sayur, susu, buah-buahan ubi kentang dan lain-lain kepada glukosa apabila badan memerlukan tenaga. Jika dikira, pengambilan makanan seharian kita,dua kali hidangan nasi dan juga makanan sampingan lain mempunyai jumlah kalori (tenaga) yang jauh lebih banyak dari tenaga yang diperlukan oleh badan (mengikut aktiviti individu). Kalori yang berlebihan itulah yang akan memberi kesan buruk pada kesihatan badan seperti diabetes, tekanan darah tinggi, obesiti serta masalah-masalah kesihatan lain.

INFO ! - Jadi fakta yang sebenarnya ialah badan kita sememangnya memerlukan gula tetapi bukan GULA TEBU !! (Fakta dari pakar pemakanan)

Kenapa Malaysia diletakkan sebagai pengguna terbanyak GULA di dunia?

Walaupun negara kita adalah sebuah negara yang kecil , namun kita nampaknya masih dikenali di dunia. Negara yang mempunyai rakyat paling gemuk di Asia dan mempunyai pesakit diabetes yang ramai di dunia! Bangga? Kita sebenarnya dalam diam diancam. Lihatlah orang yang paling kaya di Malaysia ! Taukeh gula! Negara kita seperti darurat apabila gula disorokkan suatu masa dahulu.

Di Jepun, gula tiada dijual, amat sukar untuk jumpa gula. Susu pekat manis jauh sekali. Tapi di Malaysia, kita sebenarnya terancam dengan keadaan dimana gula menjadi seperti satu kewajipan di dalam kehidupan seharian kita.


BAHAYA PENGGANTI GULA SINTETIK YANG ADA DIPASARAN

Hanya memberi rasa manis tetapi tidak membantu langsung dalam menurunkan paras gula dalam darah, malah ramai dikalangan pesakit diabetes yang menggunakan produk berasakan aspartame mendapati paras gula dalam darah mereka semakin tinggi.

Aspartame juga memberi kesan buruk dengan merosakkan saraf mata apabila diambil secara konsisten dalam satu jangkamasa.

Ibu Gula (Saccharine) yang banyak digunakan dalam industri makanan dan minuman termasuklah pembuatan jeruk buah-buahan juga boleh menjadi agen barah jika diambil dalam satu jangkamasa.

Ibu Gula (Saccharine) telah diharam penggunaannya oleh hampir semua negara termasuk Malaysia kerana kesan buruknya terhadap kesihatan tubuh badan manusia.

Gula Sintetik Lain - Sukralose.


 Ok,di sini saya ingin kongsikan dengan anda semua tentang khasiat Gula Stevico (Nano Stim Of Japan) yang diekstrak 100% dari daun Stevia.Antara khasiatnya ialah :

  1. Gula alternatif untuk pengidap kencing manis
  2. Menurunkan kadar gula dalam darah
  3. Berupaya menghasilkan insulin
  4. Kosong kalori dan glukos
  5. Tonik jantung dengan menstabilkan tekanan darah serta denyutan jantung
  6. Mengurangkan keradangan
  7. Membantu menurunkan berat badan
  8. Boleh digunakan dalam masakan
  9. 1/2 kilo bersamaan 7 kilo gula biasa
Setakat ini sahaja untuk perkongsian saya kali ini.Ingatlah kesihatan adalah nikmat yang patut kita jaga kerana jika kita ada penyakit kita akan rasa hidup kita tak bermakna lagi kerana tak dapat membuat banyak perkara..


Kepada sesiapa yang berminat untuk mendaptkan produk ini,sila emel di serikandifajar@gmail.com @ inbox je saya di fb : Serikandi Fajar





Salam Sukses,
Serikandi Fajar

1 comment: