Monday 11 July 2011

6 Petua Mencerahkan Wajah

Hari ini saya ingin kongsikan petua tradisional untuk mencerahkan wajah.Kini terdapat pelbagai barangan kosmetik yang kebanyakannya mengandungi bahan yang x tulen.So,apa kata kita gunakan cara tradisional pulak untuk cerahkan wajah.

Gunakan Air Basuhan Beras
Untuk menghindari jerawat.Air basuhan beras yang pertama dapat membantu anda mengurangkan jerawat dan ianya sangat berkesa.Kalau nak tahu hasilnya,mestilah cuba di rumah.

Tepung Beras dan Kunyit
Tahukah anda yang kunyit membantu mengecutkan jerawat yang baru nak timbul selain mencerahkan parut-parut.Ok,caranya ialah kacau tepung beras dan kunyit dengan air bersih.Kemudian digosok di muka dan tempat-tempat lain yang ada jerawat macm di atas belakang kerana ada juga orang yang ada jerawat di belakang.Tunggu hingga kering sebelum dibasuh bersih..

Ubi Kentang
Memang sukar untuk menghilangkan parut dan kesan jerawat.Caranya mudah dan murah dengan menggunakan kulit kentang lalu tampal ke bekas jerawat.

Limau Nipis
Goreng beras yang dah dibasuh dan kemudian ditumbuk sehingga halus seperti serbuk.Simpan dalam botol.Jika mahu guna,campur dengan sedikit air limau nipis dan gosok pada wajah.Biarkan kering dan kemudian basuh hingga bersih

Putih Telur
Cara berkesan menghilangkan bintik hitam di muka dan kawasan hidung adalah dengan meletakkan putih telur di muka.Biarkan kering supaya mudah untuk ditanggalkan.

Tomato
Lumurkan pada muka.Sebaiknya lakukan pada waktu malam.Setelah agak lama,basuh dengan air yang bersih.


Diharap perkongsian ini memberi sedikit manfaat kepada semua..



Salam Sukses,
Serikandi Fajar

1 comment: