Friday 17 June 2011

Tip Menjaga Emosi

Salam sejahtera semua,saya betul-betul minat maaf kerana dah masuk seminggu tak post apa=apa di blog ini.So,harap ini saya kembali untuk berkongsi dengan anda.Adakah anda selalu marah-marah apabila menghadapi masalah,adakah anda selalu dalam tekanan apabila banyak masalah datang bertimpa-timpa.

Memang tak dapat dinafikan kehidupan kita hari tak terlepas dari masalah dan ini menyebabkan kita selalu dalam keadaan tertekan.Oleh itu,malam ini saya nak kongsi dengan anda tentang macam mana nak mengawal emosi jika mengalami tekanan.Di bawah uini ada beberapa langkah yang anda boleh lakukan iaitu :

1. Kawal emosi anda dengan melihat hadapan 
    Saya ambil contoh paling dekat dalam hidup seperti contoh kita baru balik kerja dan tiba di rumah dalam keadaan penat dan tiba-tiba kita lihat rumah kita bersepah dan anak-anak membuat,dah la beban di pejabat tak habis lagi,sambung pulak di rumah.Ok dalam keadaan yang macam ni sebenarnya anda kena betul-betul dalam keadaan tenang.Kebiasaan yang saya buat adalah sebelum masuk rumah,saya akan relaxkan diri dengan mendengar lagu kegemaran saya dan bayangkan yang indah,Bayangkan rumah kita bersih,cantik dan tak bersepah.Biarlah hakikatnya,amat jauh berbeza.Dengan keadaan emosi yang tenang itu,anda pasti boleh menerima keadaan rumah anda yang bersepah itu dan terus mengemas untuk melihatnya kemas dan bersih.Ini salah satu cara mengatasi tekanan perasaan dan marah.

2. Kenali diri anda
Belajar untuk melihat sikap anda sendiri dan emosi surut dan aliran. Satu langkah penting pertama yang mengawal emosi adalah untuk tahu bila kita sebenarnya sedang emosi dan juga mengapa.

Jika anda dapati anda tidak disangka-sangka perasaan kuat tentang sesuatu, tanya diri mengapa. Mengawal emosi anda tidak berpura-pura mengenai mereka tidak ada. Jika anda merasa cemburu, marah, sedih, pahit, atau tamak, label bagaimana anda rasa dalam fikiran anda sendiri: "Baiklah, saya tidak seperti yang saya rasa cara ini, tetapi saya berasa amat iri hati"
Sekarang anda telah mengakui kepada diri sendiri.

Langkah seterusnya adalah untuk mengenal pasti mengapa anda rasa cara anda: "Saya tidak suka mengakuinya, tetapi saya rasa tidak senang dengan Bob kerana dia baru sahaja memuji untuk kerja-kerja dan saya tidak mempunyai"

Dapat latihan ini sendiri kejujuran bermakna anda tidak perlu untuk menggunakan apa yang sebahagian besar umat manusia lakukan.
Anda tidak perlu 'merasionalkan'. Tapi yang penting mengetahui apa yang emosi anda rasakan dan menjadi lelaki atau perempuan yang cukup kuat untuk mengenal pasti kebenaran itu mengapa anda rasa ia bermakna pada anda yang sepatutnya melakukannya. 


3.   Perhatikan bagaimana orang lain menangani secara berkesan dengan emosi mereka

Kita boleh belajar banyak dari orang lain (selagi kita melihat kepada orang yang tepat untuk belajar daripadanya!).

Bagaimana 'emosi mahir' orang lain berurusan dengan kekecewaan dan kesukaran mereka? Anda juga boleh bertanya kepada mereka: "Bagaimana anda terus jadi sejuk apabila anda menyampaikan kepada semua orang-orang ini? Mengapa ianya  tidak  membuat anda marah?
Bagaimana anda terus tersenyum selepas halangan tersebut? "

Jawapan mereka sebenarnya boleh mengubah hidup anda jika anda mula untuk memohon apa yang anda belajar. 

4. Merubah fisiologi anda

Sesetengah orang menganggap bahawa emosi adalah 'semua dalam kepala anda', sedangkan sebenarnya semua emosi adalah tindak balas fizikal. Kemarahan menolak kadar jantung dan tekanan darah sehingga, itulah sebabnya mempunyai perangai marah adalah peramal penyakit jantung  dan kebimbangan menghasilkan banyak perubahan fizikal dan juga kemurungan menekan sistem imun

Jadi sebahagian daripada mengubah keadaan emosi anda melibatkan urusan secara langsung dengan perubahan fizikal.
Perubahan fizikal yang diketuai oleh cara kita bernafas. Untuk kemarahan contoh, dan kerisauan boleh hanya 'bekerja' jika kita bernafas lebih cepat dengan nafas pendek. Ambil masa untuk:

  1.   Berhenti bernafas selama lima saat (untuk 'reset' nafas anda).
  2.   Sekarang menghirup perlahan-lahan, memberi tumpuan pada diafragma anda, sehingga paru-paru        anda  penuh dengan udara.
  3.   Kemudian menghembus nafas lebih perlahan-lahan (dan semasa berbuat demikian, bayangkan yang   anda sedang bernafas berehat dan bersantai tulen ke tangan anda).
  4.   Sentiasa melakukan ini dan ingat ia keluar-nafas yang tenang semua ke bawah.


5. Mengamalkan tabiat yang betul

Tidur yang cukup amat penting bagi menjadikan diri anda lebih tenang untuk berfikir dan bekerja.Anda juga perlulah menjaga tabiat pemakanan,banyakkan makan buah-buahan,kurangkan karbohidrat kerana ianya boleh otak dan banyakkan pengambilan protein.Anda juga perlu bersenam,ini bagi memberi peluang kepada otot-otot anda untuk menjadi lebih cergas serta berhenti merokok bagi sesiapa yang merokok kerana ianya boleh membawa penyakit.




Ok,itu sahaja untuk posting hari,selamat mencuba..

Salam Sukses,

Serikandi Fajar





No comments:

Post a Comment